Обмін досвідом: фінська освіта очима українського директора
У жовтні 2025 року директор Чернівецького багатопрофільного ліцею для обдарованих дітей Анжела Починок мала честь представляти Україну у складі української делегації освітян, які взяли участь у міжнародному науковому стажуванні “Особливості фінської системи освіти”, організованому Товариством українців у Фінляндії та освітнім центром OPPI Sippola за підтримки Міністерства освіти і науки України та Посольства України у Фінляндії.
Після повернення директор поділилася з педагогічним колективом здобутими знаннями, спостереженнями та ідеями щодо можливостей адаптації фінського досвіду в українських умовах.
Під час зустрічі з учителями Анжела Починок розповіла про ключові складові фінської системи освіти, які стали джерелом професійного натхнення:
ефективну систему підтримки дітей з особливими освітніми потребами;
педагогіку партнерства — взаємодію між учнями, учителями та батьками;
сучасні підходи до дистанційного та гібридного навчання;
автономію шкіл і довіру до педагога як основу успішної освіти;
механізми грантового фінансування освітніх проєктів та міжнародного партнерства.
Особливий інтерес викликала ідея фінської школи як простору щастя, довіри й розвитку особистості, де головною метою є не лише академічний результат, а формування впевненої та щасливої людини.
«Фінська система освіти вражає своєю гармонією. Тут не вчать “для оцінки” — тут допомагають дитині пізнавати світ у своєму темпі. І саме ця філософія може стати орієнтиром для української школи», — зазначила директор ліцею.
Педагогічний колектив ліцею обговорив можливості впровадження фінських підходів у власній практиці — створення дружнього освітнього середовища, посилення партнерської взаємодії, розширення автономії педагогів і розвиток грантової активності.
Міжнародне стажування стало важливим етапом професійного зростання та джерелом нових ідей для розвитку освітнього простору ліцею.
Адже освіта — це не лише передача знань, а міст взаєморозуміння, партнерства й спільного майбутнього.